SEO vs. Google Ads, wat is de beste investering?

Oké, je hebt een eigen bedrijf. En je hebt een website. Je eerste probleem: je wordt niet goed gevonden. Niet zo goed als je zou willen tenminste. En dat blijkt ook te kloppen, want als je je eigen website googelt vind je jezelf pas ergens terug op pagina vier. Niet zo best, dus.

Probleem nummer twee: je budget is beperkt. Wat moet je doen? Investeren in Google Ads? Of in SEO?

Op eigen kracht proberen zo hoog mogelijk te ranken door je website zo goed mogelijk in te richten en af te stemmen op jouw publiek?

Ofwel, ga je voor SEA of vertrouw je erop dat het met SEO alleen ook lukt?

Met SEA kun je snel en gericht adverteren

Als je een zoekmachine betaalt om jouw website bij bepaalde zoekwoorden boven aan de pagina te laten verschijnen, heet dat zoekmachine-adverteren, ofwel Search Engine Advertising (SEA).

Google, die veruit de grootste zoekmachine is, biedt deze vorm van adverteren aan onder Google Adwords. De tekstadvertenties van Adwords komen bij bepaalde zoekwoordencombinatie, die zelf moet instellen, gratis op de zoekresultatenpagina te staan, maar zodra er op je advertentie wordt geklikt, betaal je ervoor.

Dat zijn de CPC’s, ofwel de costs per click

Het grote voordeel van deze advertenties is dat je snel zichtbaar bent, je doelgroep bereikt op het moment dat jij dat wilt, en dat je kunt adverteren in het gebied waar je doelgroep zich bevindt – Google is immers ook goed op de hoogte van de locatie van zijn gebruikers. Ook kun je bezoekers direct naar je landingspagina leiden, wat door de calls to action meer conversies zou moeten opleveren.

Een aantal voordelen van SEA:

  • Je bent snel zichtbaar
  • Je bereikt je doelgroep op het juiste moment
  • Je kunt adverteren in het gebied waar je doelgroep zich bevindt

Een effectieve SEA strategie kost tijd

Zo bezien lijkt adverteren via Google de makkelijkste weg naar meer traffic en meer conversies. Je betaalt immers om boven aan de pagina te komen als mensen op bepaalde zoekwoordcombinaties zoeken.

Maar toch is het minder simpel dan het lijkt. Het grote probleem bij zoekmachine-adverteren is dat een gerichte advertentie opstellen tijd en aanpassingen vergt. Je moet weten op welke woorden mensen zoeken, en welke woorden de concurrentie gebruikt.

Als je concurrenten dezelfde zoekwoorden gebruiken, gaat het veilprincipe in werking: de hoogste bieder belandt boven aan de zoekresultaten. Die biedingen van je concurrenten wil je in de gaten houden als je bovenaan wilt blijven staan in de zoekresultaten.

En dat soort dingen kost tijd. Tijd die je als ondernemer nu eenmaal vaak niet hebt.

Lees ook: 8 praktische tips om het meeste uit je social intranet te halen.

SEA werkt pas echt met een goede SEO strategie

Maar ook de kwaliteit van je website moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om boven aan de pagina te belanden, en dan blijkt dat alleen betalen om bovenaan te staan niet meer genoeg is.

Google bepaalt de kwaliteit van je website namelijk onder andere door te kijken in hoeverre je zoekwoorden ook daadwerkelijk voorkomen in de teksten op je website. Hoe minder die zoekwoorden congrueren, hoe meer je voor je Adwords-campagne betaalt.

Lees ook over ons vertaalbureau in Amsterdam en vertaalbureau in Groningen.

En andersom: hoe meer de zoekwoorden in je teksten te vinden zijn, hoe minder je voor de campagne betaalt. Voor een succesvolle SEA heb je dus ook relevante content en een goede SEO nodig.

Bovendien, en daar wordt het ingewikkelder, is de effectiviteit van je SEA ook afhankelijk van de meer technische aspecten achter je website. Zo is de laadtijd van je site van belang – als die te lang is, heeft dat een negatief effect op je ranking.

En het aantal backlinks, de links naar jouw website vanaf andere websites, heeft ook invloed op de positie waar Adwords je uiteindelijk plaatst. Hoe meer backlinks, hoe betrouwbaarder Google je acht, en hoe hoger je rankt. Het aantal uitgaande links op je eigen site tellen overigens ook mee. 

Advertenties leveren dus niet altijd automatisch op wat je ervan verwacht. Als je website technisch niet optimaal draait en je je SEO niet op orde hebt kun je nog zoveel geld aan advertenties uitgeven, maar dan levert de campagne je waarschijnlijk simpelweg te weinig op. En dan gooi je je geld weg. 

SEA alleen werkt dus niet per se. Wat werkt dan wel?

Omzeil SEA met goede content en SEO

Maar nu het goede nieuws: hoog ranken kan ook zonder zoekmachine-advertenties. Je moet er in dat geval voor zorgen dat je organische zoekresultaten omhoog gaan.

Lees ook: dit moet je weten over internationale SEO

Met andere woorden: je moet ervoor zorgen dat je website zonder gebruik te maken van online advertenties zo hoog mogelijk rankt.

Hoe je dat doet? Door voor content te zorgen die omvangrijk en relevant is en die goed zit qua SEO. En dan nog een keer goed nieuws: dit kun je voor een groot deel zelf doen.

Door blogs te schrijven, door reviews te plaatsen, door client cases te belichten, door infographics en video’s te plaatsen. Hoe meer verschillende soorten content, hoe beter. Google is dol op veel en gevarieerde content. Maak daar dus gebruik van. Zolang alles wat je plaatst maar relevant is. 

SEO heeft tijd nodig

Bedenk dat SEO een strategie voor de lange termijn is. Het werkt niet van vandaag op morgen.

Maar uiteindelijk is het ook een investering op de lange termijn. Je bouwt aan een kwalitatief goede website, wat zich uiteindelijk terugbetaalt in meer bezoekers en meer conversie.

Bedenk overigens dat zaken als laadtijd en backlinks ook voor je organische zoekresultaten van belang zijn. Zorg er dus voor dat je website technisch soepel draait en dat je backlinks verzamelt. Zo zet je optimaal in op alle aspecten die je website omhoog kunnen stuwen.

Lees ook over ons vertaalbureau Duits en ontdek de mogelijkheden in Duitsland

Organisch onafhankelijk dankzij SEO

Hoe unieker, omvangrijker en hoe kwalitatief hoogwaardiger de content op je website is, hoe hoger Google je website zal ranken.

Je zult bij bepaalde zoekwoordencombinaties altijd onder de advertenties belanden, dus je rankt bij zoekwoordencombinaties waar je concurrenten geld voor betalen bij Adwords via de organische weg natuurlijk altijd lager.

Maar het voordeel is dat je met veel en relevante content die voldoet aan de SEO-eisen, bij alle mogelijke zoekwoordencombinaties vrij hoog rankt. Als je je content regelmatig aanvult en je SEO in de gaten houdt, kant je site ook zonder zoekmachine-advertenties een stabiele plek veroveren die altijd hoog ligt.

Zonder dat je afhankelijk bent van wat je concurrenten voor hun clicks bieden, en zonder dat je zelf voor clicks hoeft te betalen.

Ontdek de mogelijkheden in Engeland met een Engelse SEO vertaling

Conclusie: SEO is een must, SEA mag

De basis voor een goede website is SEO. Zonder degelijke teksten met een relevante inhoud kun je nog zoveel geld in een Adwords-campagne stoppen, maar dan leveren de advertenties je nooit het gewenste resultaat op.

Bovendien wil je ook, onafhankelijk van betaalde advertenties, organisch goed scoren, en dat kan alleen door ervoor te zorgen dat je content en je SEO op orde zijn. De vraag is dus niet of je moet kiezen tussen SEA en SEO, maar of je voor SEA moet kiezen bovenop je SEO.

En dat is een persoonlijke keuze. Ook zonder budget kun je hoog ranken, als de basis van je website goed in elkaar zit en je regelmatig zorgt voor verse, relevante content en voor een doortimmerde SEO.