Het SEO landschap verandert snel en vaak. Als SEO vertaler is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste online marketing ontwikkelingen.

Zoekmachine optimalisatie speelt een belangrijke rol bij het vertalen van websites. Tip: in dit blog delen we welke factoren het verschil maken bij internationale SEO.

Geloof jij in deze SEO mythes?

Ben je van plan om je organisatie uit te breiden naar het buitenland? Je website vertalen staat ongetwijfeld op de planning. Voor iedere organisatie die ambities heeft om te internationaliseren, geldt hetzelfde.

Je website is het hart van je digitale strategie – landelijk en internationaal. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om je website te vertalen, daarom is een goede internationale strategie erg belangrijk. Samenwerken met een vakkundig vertaalbureau is essentieel.

Google voert jaarlijks zo’n 500 kleine wijzigingen door in haar zoek algoritme. Ongeveer 1 keer per jaar wordt er groot onderhoud gepleegd met een “grote” update (Google Panda en Google Pinguin), met grote gevolgen op de zoekresultaten.

We vinden het dan ook niet gek dat er veel vragen zijn over SEO. Ik kwam laatst een artikel tegen waarin 17 seo mythes worden ontkracht. Veel van de vragen die door klanten aan ons gesteld worden staan in deze 17 ontkrachte mythes.

Hieronder licht ik er 5 uit.

SEO mythe 1: links zijn belangrijker dan content

Vroeger draaide seo om het verzamelen van zo veel mogelijk links. Links werden klakkeloos overgenomen zonder te checken van welke kwaliteit de backlinks waren.

Met het verzamelen van links was een hogere positie in de zoekmachine gegarandeerd.

Begrijp me niet verkeerd, linkbuilding is nog steeds een van de belangrijkste rankingfactoren, maar linkbuilden is niet meer te vergelijken met vroeger.

Het linkbuilden veranderde drastisch na de release van Pinguin 2.0 in mei 2013. Sinds de release telt de kwaliteit van de link zwaarder dan de kwantiteit. Als je weet hoe linkbuilding werkt geldt “less is more”.

Dit roept vaak vragen op als: waar moet ik in investeren? Content of linkbuilden? Links hebben een grote invloed op de autoriteit van je website. Maar als er budget is voor je website, zou ik zeggen investeer in content. Het gebeurt te vaak dat bedrijven worden ingehuurd die slecht werk leveren op gebied van linkbuilding.

Er wordt te veel gefocussed op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Linkbuilding is geen ‘numbers game’ maar draait om het verzamelen van relevante en diverse kwalitatieve links. Wanneer je investeert in content kun je deze content gebruiken voor blogberichten, websites en lead generatie. Op de lange termijn zal dit meer opleveren.

SEO mythe 2: Meta descriptions hebben een grote impact op zoekresultaten.

Meta descriptions zijn HTML hulpstukjes die in het kort de content van een webpagina uitleggen. Je kent ze wel van Google’s zoekresultaten waar ze gebruikt worden als preview van de site. Bij een SEO vertaling is het heel belangrijk om de meta descriptions goed te vertalen.

Je zou dus denken dat Google deze snippets gebruikt bij het bepalen van de zoekresultaten. Niet dus…

In 2009 heeft Google al bekend gemaakt dat meta descriptions (en meta keywords) geen invloed hebben op de zoekresultaten. Dat wil niet zeggen dat dit niet belangrijk is voor je seo.

In tegenstelling, meta descriptions zijn de perfecte manier om je te onderscheiden. Relevante en aantrekkelijke meta descriptions kunnen het verschil maken tussen een klik naar je site of geen klik naar je site.

SEO mythe 3: hoe meer pagina’s ik heb, hoe beter.

Sommige mensen denken nog steeds dat je meer traffic naar je website genereert door het hebben van veel webpagina’s.

Onzin natuurlijk. Net als bij linkbuilden is het zinloos om content te creëren om content te hebben. Focus op kwaliteit en niet op kwantiteit. Als je geen goede content hebt zal het je niet verder helpen.

Het klinkt logisch, hoe groter je website, hoe beter je gevonden zou moeten worden. Helaas werkt het niet zo. Ten eerste, niet alles dat je post wordt geïndexeerd.

Ten tweede, soms worden pagina’s geïndexeerd maar na verloop van tijd weer uit de index gegooid. En ten derde, als al je pagina’s geïndexeerd zijn betekent die niet dat je hier direct leads en traffic voor terug krijgt.

Zorg voor kwalitatieve content, dit is veel waardevoller dan het hebben van veel pagina’s. Richt je op het publiceren van relevante informatie en zorg dat je content goed is.

Sinds de introductie van het Google Panda algoritme wordt slechte content opgespoord en kan het zelfs bestraft worden met een Google penalty.

SEO mythe 4: Lokale SEO is niet meer relevant

Wat denk je zelf? Aandacht besteden aan je lokale seo zorgt niet alleen voor vindbaarheid, technisch gezien word je beter gevonden door je buren. Je buren zullen sneller geneigd zijn om lokaal te kopen.

Jij doet toch ook het liefst zaken in je eigen regio? Onze locatie landingspagina’s zijn hier een goed voorbeeld van: vertaalbureau Amsterdam en vertaalbureau Groningen

Google zal stappen blijven nemen om de beste lokale content aan te bieden in de zoekresultaten. In juli 2014 heeft Google al een grote stap genomen door het Pigeon algoritme te introduceren. Dit algoritme houdt naast de traditionele criteria ook rekening met onder andere locatie en afstand.

Conclusie: lokale seo is belangrijker dan ooit.

SEO mythe 5: afbeeldingen hoeven niet geoptimaliseerd te worden.

Lange tijd kon je er mee wegkomen om afbeeldingen niet te optimaliseren, denk hierbij aan alt tekst en namen van afbeeldingen die je paginarelevantie een flinke boost kunnen geven.

Geen aandacht besteden aan on-page seo is een gemiste kans en zorgt er voor dat je niet het maximale uit je seo haalt.

Zoekmachines kunnen geen plaatjes zien, het is dus belangrijk om de zoekmachine te helpen door de afbeeldingen van relevante namen te voorzien zodat Google weet wat voor afbeelding je laat zien.

Het beste is om de afbeelding te noemen in de tekst op de pagina, daar waar de afbeelding ook daadwerkelijk staat.

Dus refereer op je webpagina altijd naar je afbeeldingen, zo dicht mogelijk bij de afbeelding en gebruik keywords die je ook gebruikt als alt tekst of als naam van de afbeelding. Google kan de volgende type afbeeldingen indexeren: BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP en SVG. Gebruik dus alleen deze type afbeeldingen zodat Google kan indexeren.

Conclusie: noem je afbeeldingen naar iets relevants, dit is altijd beter dan bijvoorbeeld IMG1223.jpg. Keywords maken hier het verschil.